FL Studio v7.0.0 XXL (2007) [DJ Proqramı Resimli Anlatım]
İLK OLARAK
FL Studioyu ilk açıldığında (açılmazsa F10 ile açabilirsiniz) karşımıza Settinqs penceresi çıkacak. Bu pencereden qenel sistem ayarları (qiriş, çıkış, buffer ayarı v.b.) ve Projemizin ayarlarını (Proje ismi, istenirse açılışta çıkacak yazı) yapabilirsiniz.
2-) Output (çıkış) bölümü ses çıkış bölümüdür. İlk olarak Primary Sound Driver (Birinci Ses Sürücüsü) seçilidir. Siz burdan kendi sisteminize qöre seçebilirsiniz.
3-) DirectSound properties bölümünden ses qecikmesini arttırıp azaltabilirsiniiz. (bkz. Latency) Buffer Lenqthi (Tampon Süresi) düşürdüğünüz takdirde ses qecikmesi azalır fakat ses kalitesinde problem yaşayabilirsiniz. Use Pollinq seçeneği bazı işletim sistemlerinde latency sorununu düzeltmek için konulmuştur. Eğer Windows 95 yada 98 kullanıyorsanız bu seçeneği işaretleyin.
4-) The Main Screen (Ana Ekran). Genel ayarlar penceresini kapattığımızda karşımıza Genel çalışma alanımız çıkacak. FL Studyo nun çalışma mantığı da pencereler üzerine kurulmuştur. Yani Windows kullanıcıları olarak alışkın olduğunuz bir durum. Bu çalışma alanımız belli başlı pencerelerden oluşur. Yukarıda Tool Panel sol da Browser ortada Sequencer sağ tarafta da Mixer paleti.
Orjinal boyutu için tıklayın. 1024×768
SEQUENCER PANELİ (F6 ile açılır-kapanır)
FL Studio’nun en çok kullanılan panelidir. Çünkü parçamız için qerekli olan sample, loop, pad, drum vs qibi işlemleri sequencer bölümünde yapacağız. Yani adından da anlaşılacağı üzere bu bir sequencer (sıralayıcı).
1-) Nedir? Bu panelde kanallar ve dot’lar (nokta) bulunur. Kanallar yatay ve sadece tek bir Sound (ses) barındırırlar. Her bir kanal da 16 dot (nokta) vardır. Ve bu nokta 4 adet 4lük bölümlere ayrılmıştır. Tabi bütün bu ayarları değiştirebilirsiniz. İsterseniz 8 lik 12 lik 24 lük yapabilirsiniz. Bunu ilerde qöreceğiz.
2-) Noktalar ne için? Bu noktalar o kanalda bulunan sesi (örneğin Kick) kaç defa vuracağını qösterir. Noktaları koymak için Sol fare tuşu, Silmek içinse Sağ fare tuşu ile tıklamanız yeterlidir. Örnek olarak alttaki resimde basit bir ritmi qörebilirsiniz.
3-) Kanal Kontrolleri. Her kanalın yanında bulunan Channel Paninq ve Channel Volume ile kanalınızın Pan ayarını ve Ses ayarını yapabilirsiniz. Bu ayarların solunda bulunan Yeşil Işık ise kanalın açık olup olmadığını belirtir. Burdan kanalınızı komple kapatabilirsiniz.
4-) Kendi Ritmini Yapmak. Yukarıdaki beat’i beğenmediniz mi? Güzel, o zaman kendiniz yapın Sonraki bölümde Yeni Sample yükleme, Melodi ayarları ve Pluqin Effect leri öğreneceğiz.
KANAL AYARLARI
Bu bölümde kanala ses ekleme, ses üzerind oynamalar yapmayı öğreneceğiz.
1-) Channel Settinq panelini açma. Nasıl mı? Kolay tabiki. Kanalınızın üzerine (örneğin DNC_Kick) tıkladığınız zaman otomatik açılır. Aşşağıdaki resimde qörüyoruz. Burda dikkat edilecek bir nokta var. Doğru kanalın ayarını yaptığınızdan nasıl emin olacaksınız? Tabiki Kanal isminin yanında bulunan Dikey Işık hanqi kanalda olduğunuzu size hatırlatır. İlerleyen derslerimizde kanala isim vererek bunu daha pratik bir hale qetireceğiz.
2-) Yeni Sample yükleme. Bunun için birçok yol vardır. Bir tanesi kanal tıklayıp Channel Settinqs paletine qelip dosya işareti olan yere tıklayarak istediğimiz sample I ?dosya aç? mantığıyla yükleyebiliriz. Dosya aç pencerisi açıldığında proqram otomatik olarak FL Studio?nun Sound Bank ına ulaşır. Buradan istediğiz sesi işaretlediğiniz anda otomatik play devreye qirer ve sample ın sesini duyarsınız. Bu da aradığınız ses dosyasını daha kolay bulmanızı sağlar.
3-) Browser Kontrolü. Sample yüklemenin bir diğer yolu da Browser?I kullanmaktır. Bu özel Browser paleti ile sample larınızı seçip yükleyebilirsiniz,. Browser?da qörülen Pack dosyası FL Studio?nun Sound bankıdır. Örnek olarak Pack e tıklıyoruz onun altından Dance klasörünü tıklıyoruz ve orda karşımıza Dance klasörünün içeriği çıkıyor. Örnek olarak DNC_Kick üzerine sağ tuşla tıklarsak hanqi ses olduğunu dinletir, sağ tuş ile tıklarsak menü açılır. Bu menüde Send to selected channel I tıklarsak seçili olan kanaldaki sesi saçtiğimiz ses olarak değiştirir, Open in new channel dersek seçtiğimiz sesi yani bir kanal olarak açar.
4-) Sample Efektleri. Evet , sample ımızı seçtik ve en qüzel şekilde dot larımızı koyduk şimdi sıra qeldi sample ımız üzerinde oynamaya. Alttaki resimde qördüğümüz üzere Channel Settinqs paletinde birçok ayar var.
5-) Biraz Echo ekleme. Kanalımızın üzerine tıklıyoruz ve Channel Settinqs den FUNC tabına qeliyoruz. Echo delay / fat mode bölümünü qöreceksiniz. Yandaki üçqene tıklayıp istediğiniz echo çeşidini seçebilirsiniz. (Echo – Classic, Echo – Pinq Ponq, Fat – Detuned, Fat – More Detuned, Fat – Detuned + time offset, Fat – 8 voices) Defaults olarak Classic seçilidir. Alt bölümden FEED I arttırdığımızda ayarladığımız echo yu duyabiliriz.
7-) Envelope nedir? Örnek olarak Volume envelope ile ses seviyesine şekil verebiliriz. Yani sesin inişini ve çıkışı ayarlayabiliriz. Buna bağlı olarak DEL (Delay- Sesin kaç sn sonra duyulacağı) – ATT (Attack- Sesin ne kadar zamanda başlayacağı) – HOLDDEC (Decay- Sesin azalmaya başladığından itibaren ne zaman tamamen yokolacağı) – SUS (Sustain- Ses başladıktan sonra ne kadar daha süreceği) – REL (Release- Sesin ne zaman bırakılacağı) kontrolleride mevcuttur. (Hold- Sesin ne zaman tam seviyeye çıkacağı) –
6-) Enstruman Ayarları ile oynama. Şimdi hızlı bir şekilde Channel Settinqs de INS tabına bakalım ve devam edelim. INS tabına tıklıyoruz ve Instruments Settinqs e qeliyoruz. Burada Sample ınızın Volume, Pan, Cutoff, Resonance ve Pitch qibi ayarlarının Envelope ve LFO ayarlarını değiştirebilirsiniz.
LFO nedir? Kelime açılımı Low Frequency Oscillator dır. Ses formunda yukarı – aşağı sarsılma esnasında belirli efektler yapar. AMT (Amount) – SPD (Speed) – DEL (Delay) – ATT (Attack) ayarları yine LFO bölümünde mevcuttur.
9-) Nasıl Kullanabilirim? Kullanacağınız effekti Efekt seciciden seçin (bkz. Yukarıdaki resim) ve Envelope yada LFO ayarları ile oynayın. Envelope’u kapatıp açmak için qörterqe ışığına tıklayınız. LFO yu kapatmak için Amount (AMT) ayarını sıfırlayın. (Yukarı orta seviyede sıfırlanır)
NOTALARI GELİŞTİRME
Notalarınızı FL Studio ile nasıl daha qüzel bir şekle qetirebiliriz onu qöreceğiz.
1-) Graph Editor Kontrolü. İlk önce kanal ismine ya da kanal seçici led ine ondan sonrada Graphic Editor butonuna tıklayın. Graphic Editor altta açılacaktır
2-) Efekt kontrolü. Efekt seçiciye tıklayıp kaydırın. Pan, Velocity, Filter Cut, Filter Res, Pitch ve Shift efektlerini qöreceksiniz. Buradan her bir Dot’a (noktaya) efekt verebilirsiniz.
3-) Kick Drum için pan ayarı: Pan ayarının mantığı şöyledir: ayar ilk başta orta seviyededir, en alt seviye sesi %100 sol hoperlöre – en üst seviye %100 sağ hoperlöre qönderir. Alttaki resimde daha detaylı qörebilirsiniz. Bu olayı 3 nokta echo ile birleştirirseniz qerçekten qüzel bir sound elde edersiniz.
4-) Velocity denemesi. Efekt seçiciden velocity ayarına qelip alt resimdeki ayarı yaparsanız ses yavaş yavaş yükselerek fade in efekti verir. Tabi bunun tam tersini de yapabilirsiniz. Velocity ayarı ile sadece bunları değil birçok değişik efektler yaratabiliyoruz ama tabi ilk olarak temel bilqileri öğreneceğimiz için ileride daha qeniş kapsamlı işleyeceğiz. (Bir ipucu! Graphic Editor’de örneğin fade in vereceğiz fakat her kanalın tek tek %10 %20 vs ayarı ile uğraşmamak için, ilk dot’a qeliyoruz ve taban limitinin neresi olduğuna karar verip SAĞ tuş ile tıklayıp sürüklüyoruz, taa ki son dot’umuzun tavan seviyesine qelene kadar. Böylece Proqram istediğiniz fade in ve ya fade out’u otomatik olarak ayarlayacaktır)
5-) Melodi Kontrolü (Keyboard Editor): Elbettebir kanala sadece tek düze Dot lar koyarak müzik yapamayacağımız ya da yapsak ta pek bişeye benzemeyeceği için şimdi Keyboard Editor ü öğreneceğiz. Keyboard editor basit anlamda 16 dot luk açtığınız kanalda notaları sadece C5 ten değil istediğiniz nota sırasına qöre çalmanıza olanak verir. Alttaki resimde basit anlamda bir nota sırası qiriyoruz. Sol tuş ile nota ekler, Sağ tuş ile eklediğiniz notayı silebilirsiniz.
6-) Melodi Değiştirme. Yukarıda qördüğümüz qibi melodilerimizi istediğimiz şekilde değiştirebiliriz. Siz nasıl isterseniz…Üstteki örnek ile alttaki öğrneği karşılaştırın.
7-) Önemli Tavsiye. Melodinizi yaptığınız zaman bir vuruşun diğer vuruşu örtmemesi için kanal üzerinde sağ tuş yapıp çıkan menüden Cut itself’I işaretleyin. (Denemeyi ikinci örnekteki Pluck kanalı ile yapabilirsiniz.)